۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

لمپنيسم

سكانس 1، احمدي نژاد: حرف ها و سخنراني هاي احمدي نژاد از همون ابتدا به نحوي بود كه هر شنونده اي رو شوكه ميكرد. انواع اصطلاحاتي كه در شان رئيس جمهور يك كشور نبود و فقط براي جلب نظر تودة مردم زده ميشد. آخرين گفتگوي تلويزيوني دكتر هم شاهكارها رو كامل كرد و واژه هايي مثل "لفت و ليس" رو وارد ادبيات سياسي كشور.
سكانس 2، مايلي كهن: مربي سايپا سعي داره خودش رو به عنوان معلم اخلاق فوتبال معرفي كنه. اما روش خاص خودش رو در اين زمينه دنبال ميكنه. مايلي حاضره كه براي آموزش موازين اخلاقي، از هرگونه توهين و واژه هاي نا مناسب استفاده كنه تا تأثير پذيري حرفهاش بيشتر بشه. كنفرانس هاي مطبوعاتي بعد از بازي جاييه كه همة خبرنگاران هر هفته منتظر شنيدن توهين و افترا به شخص غايب از زبان "آقا معلم" هستن.
پديدة "لمپنيسم" در سال هاي اخير جزو واژه هاي رايج در توجيه بي اخلاقي هاي سياسي- اجتماعي شده. جستجويي كه در مورد واژة "لمپن" در دايرة المعارف هاي اينترنتي داشتم نتيجة خاصي رو در بر نداشت. با نگاه كردن اين كلمه در ديكشنري معني هايي مثل بي ادب، محروم از حقوق اجتماعي، كلاس پايين و احمق به دست اومد. اما به نظر ميرسه كه كاربرد اين كلمه در زبان فارسي كمي متفاوت باشه. دو سكاني بيان شده مثال هايي از اين پديدة نحس در بالاترين سطح سياسي و ورزشي كشوره. شايد اگه هركس در جاي خودش قرار گرفته باشه و سواد و فرهنگ لازم براي پستش رو داشته باشه اين مسئله به حداقل برسه. چيزي كه شايد به اين زودي ها نبايد منتظر وقوعش در ايران باشيم.

۴ نظر:

  1. راحت باش رفيق. بگو ادبيات چاله ميدوني! به خدا اگه اينا بدونن فرق تريبون يك مملكتو با چاله ميدون. يه بار يه مقاله از عماد افروغ مي خوندم نوشته بود احمدي بد شانسي اوورد چون بعد از خاتمي رئيس جمهور شد كه بيش از اونكه سياستمدار باشه اديب بود.

    پاسخحذف
  2. احمدی نژاد و مایلی کهن مشت نمونه خروار هستند. ما تو مملکتی زندگی می کنیم که وقتی در حال راه رفتن تو خیابونی باید مدام دستت رو گوش بچه ات باشه تا کلام پر از پلشتی مردمانمون رو نشنود هزار و یک جور فحش ناموس و غیره و ذلک تو دهنشون و دهنمون می چرخه و به جا و بی جا می پره بیرون .این دو تا هم مال همین آب و خاکند هرچند دوستشون نداریم و ازشون بدمون می آید اما واقعیت تلخ فرهنگ خراب ماست.به قول شما لمپنیسم .چه کار باید کرد؟

    پاسخحذف
  3. ادب و تربیت همواره ناشی از ارتباط با جامعه و گروههای با فرهنگ است. زمانیکه در محیط بسته باشی و با چند نفر مثل خودت فقط رابطه داشته باشی کم کم ادب و فرهنگ از بین میره. نمونه این محیط بسته سپاه و بسیج ست که حالا داره نیروهاش رو میده بیرون.

    پاسخحذف
  4. حیف از ایران و ایرانی
    صدا

    پاسخحذف

Free counter and web stats